Tandremssæt

Vælg dit bil

Søg efter registreringsnummer

eller

Søg efter køretøj

  Vælg din bil  

Sådan holder tandremmen din bils motor i gang

Selvom du ikke er mekaniker eller ekspert inden for bilmotorer, så har du formodentlig hørt om tandremme og tandremssæt. Men ved du, hvordan det virker? Tandremssættet er en samling af dele, der gør det muligt for stempler og ventiler at arbejde synkront, samtidig med at kølingen af motoren sker.

Et tandremssæt består af flere forskellige dele:

Forskellige typer af remme til motorer

Helt generelt er der to typer af motorremme på bilmarkedet: Tandremme og kæderemme. Hver har sine fordele og ulemper, og det er derfor, at de forskellige standarder afviger fra en producent til en anden.

Kæderemme: Kæderemmen er næsten umulig at slide op og bør derfor holde fra den allerførste dag, hvor du bruger din bil, til den allersidste. Den er også effektiv imod temperaturforskelle, da den er produceret i metal. På den anden side larmer den mere og er samtidig dyrere at skifte.

Tandremme: I kontrast til kæderemmen, så larmer tandremmen mindre, er billigere og bruger mindre strøm. Den er dog mere skrøbelig, da den er lavet af gummi, og må derfor skiftes mere ofte.

Hvornår skal en tandrem og en kæderem skiftes?

En tandrem kan holde imellem 70.000 og 100.000 kilometer, imens en kæderem kan holde over 200.000 kilometer. Motorremmen i din bil er en af de vigtigste bestanddele i hele din bil og er garant for, at din bil fungerer korrekt. Hvis den går i stykker, kan det have seriøse konsekvenser for din bils helbred og kan totalskade din bil. Det er derfor af største vigtighed, at du regelmæssigt får tjekket din motors remme og de forskellige dele, fordi et tandremsskift kan løbe op i mange tusinde kroner.

Du bør skifte din tandrem under følgende omstændigheder:

  • Problemer med vandpumpen: Vandpumpen kan blive løs og resultere i, at kølervæske lækker. Lækagen vil efter et stykke tid resultere i rust i strammerne og hejset og måske skade selve remmen.

  • Lækage fra driv- eller knastakslen Olien tærer på både gummiremmen og leder til opvarmningen af hejs og strammere

  • Blokerede strammere eller vandpumpe (såfremt der er et overvågningssystem).

  • Køreremmen er i stykker: Køreremmen, også kaldet generatorremmen, kan blive skadet. Når den bliver mere slidt, passerer den forbi knastakslen og kan ødelægge remmen eller få den til at gå ujævnt. Det er derfor vigtigt at kontrollere presset, den leverer engang imellem. Især fordi køreremmen i modsætning til tandremmen er let at komme til.

  • Motoren fejler.

  • Kørt længere end producenten anbefaler.

Gør-det-selv skift af tandrem: at skifte et tandremssæt selv er langt fra let. Ikke nok med at du skal være ferm på fingrene, så har du også brug for specielt værktøj. Hvis du begår den mindste fejl i opsætningen af den nye tandrem, vil din motor gå i stykker. Det anbefales derfor, at man søger professionel hjælp, såfremt man ikke ved, hvad man laver.

Hvis du vil skifte din tandrem, så stol på Mister-Auto! Vi er Europas førende i salg af reservedele online og har mere end 300.000 reservedele på lager til den lavest mulige pris. For vedligeholdelse af din bil bør du altid have Mister-Auto i tankerne!

Hurtig søgning på Tandremssæt efter biltype